maanantai 5. kesäkuuta 2017

Minustako sijoittaja?



Sain kutsun kaupalliseen blogiyhteistyöhön LähiTapiola Vellamon kanssa. Rahastosäästäminen, vakuutukset, sijoittaminen tai osakemarkkinat...aikamoista sanahelinää minulle. Siksi mietin ensin aika tarkkaan moneen kertaan lähtisinkö tähän juttuun. No, ainahan voi uutta oppia ja kenties siinä sivussa jotain saadakin, joten lähdin tutustumaan asioihin!

Elämän aikana on tullut muutamia kutsuja omalta pankilta tai pankkiiriliikkeiltä miettimään mahdollista omaa sijoitusta tai leppoisempien eläkepäivien varmistamiseksi. En ole halunnut lähteä mukaan, olen ajatellut että rahastot ovat "rikkaita ihmisiä" varten tai sitten ainakin pitäisi tietää paljon asioista kuten osakesäästämisestä tai koroista tms... minulle aika vaikeista asioista.

Olen ennemmin säästäväinen kuin tuhlaavainen luonne. Aina jos minulle on sattunut jäämään vähän ylimääräistä rahaa tai olen halunnut säästää jotain hankintaa varten, on minulla ollut käytössä erillinen säästötili. Tiedän, että sieltä ei korkoa ei kerry lainkaan, mutta jotenkin säästöt ovat tuntuneet olevan siellä kuitenkin "paremmassa jemmassa" kuin tavallisella käyttötilillä. Toisinaan kun tilillä on ollut enemmänkin, onhan se käynyt mielessä että olisiko se pesävara paremmin jemmassa jossain muualla...



Blogiyhteistyön merkeissä kävin juttelemassa säästämisestä ja sijoittamisesta LähiTapiolan konttorissa sijoitusneuvojan kanssa ja kartoitimme samalla myös hieman minun tilannettani. Sikäli menin sinne mielelläni kun olemme miehen kanssa ottaneet sieltä kaikki vakuutukset. Ne ovat meillä siis jo kunnossa, joten keskityimme säästämisen ja sijoittamisen saloihin ja mitä LähiTapiolalla voisi nimenomaan minun kohdallani olla tarjottavana.

Kuulin, että LähiTapiolalla on samat edut erikokoisille asiakkaille. Tarkoittaen että lomakon koko ei vaikuta palveluun, vaan kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet saada parasta mahdollista varainhoitoa.  Ja että rahastosäästäjäksi voi lähteä jo vaikka 50:llä kuukausi.

Ymmärsin että vakuutusyhtiö olisi edullisempi ja pitkäjänteisempi kuin kilpailijat mitä tulee palveluiden hinnoitteluun. Minulle kerrottiin myös että kaikkeen sijoitukseen liittyy riskejä, mutta niiden minimointi on LähiTapiolalle tärkeää.

Opin että sijoitusrahastoja on kolmenlaisia:

  1. Korkorahastoja, jotka ovat sopivia silloin kun etsii tasaista tuottoa eikä halua ottaa riskejä.
  2. Osakerahastoja, jotka tarjoavat korkeimman tuotto-odotuksen ja sisältävät suurimman riskin. Siksi ne sopivat pitkäaikaiseen sijoittamiseen ja säästämiseen. 
  3. Yhdistelmärahastot ovat edellisen sekoitus sisältäen sekä osake- että korkosijoituksia ja siten tarjoavat hyvin hajautetun tuoton.
Tärkeää oli kuulla, että mahdolliset sijoitukset pystyy helposti muuttamaan käteiseksi jos tilanne sitä vaatii, tai säästämisen voi lopettaa milloin haluaa. Minulle näytettiin myös miten sijoitusten arvonkehitystä voi seurata lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä LähiTapiolan nettisivuilla.


Keskustelimme myös hieman laajan hajautuksen varainhoitosalkuista. Niihinkin pääsee kuukausisäästämisellä mukaan. Voisihan se olla kivaa, jos pystyisin kerryttämään myös sellaisia säästöjä, joille minulla ei juuri nyt ole tiedossa käyttötarvetta, vaan voisin yllättää itseni ja läheiseni joskus myöhemmin sopivan paikan ja ajan tullen. Laajan hajautuksen varainhoitosalkut kuulostivat mielenkiintoisilta ja voisin säästää myös sellaiseen jo nyt pieniä summia kuukaudessa.

Tuliko minusta nyt rahastosäästäjä? Ei, ei vielä ainakaan, mutta minulla on seuraava tapaaminen jo sovittuna, sillä juttu jatkuu vielä...onhan tässä vielä pohdittavaa ja opittavaa.



Olen tässä mietiskellyt mitä varten haluaisin säästää. Tähän asti omalta säästötililtä on ollut kiva ottaa tarvittaessa rahaa pikku matkaa, sisustusjuttuja tai vaikka uutta kameran objektiivia varten. Jonkinlainen puskurirahasto on siis hyvä olla olemassa yllättäviä menoja varten myös kotia ajatellen. 

Vaan entä jos haluaisinkin säästää pidemmällä tähtäimellä isomman summan rahaa, mihinkähän sen haluaisin käyttää? Ikuisena matkustusintoilijana jokin kaukokohde voisi olla aika jees -esimerkiksi Australia on aina ollut "unelmalistallani".  Tai vaikka kiertomatka Etelä-Amerikkaan! 

Toisaalta järkevä ihminen alkaisi säästää vaikka eläkepäiviä varten...

Onko sinulla kokemuksia säästämisestä tai sijoittamisesta? Mihin sinä käyttäisit ylimääräiset säästöt?



12 kommenttia:

anja kirjoitti...

Voisi olla ihan mielenkiintoinen säästötapa. Oma kokemukseni rahastosijoittamisesta on erään henkilöstörahaston hallituksesta ja sittemmin ruotsalaistuneen pankin sijoitusneuvonnan kanssa. Sijoitettu pääoma hupeni päivä päivältä ja oltiin jo kovasti huolestuneita. Sitten kun pääomamme oli tasan se, minkä olimme sijoittaneet, nostimme joka euron irti systeemistä. Meille kokemus riitti ja mieluummin vaikka sukanvarteen. Eläkeläisen rahat ei riitä maailman turuille...

Tillariina K. kirjoitti...

Olen aina pyrkinyt säästämään palkasta pienen osan. Ei se nyt ihan joka kuukausi onnistu, mutta nyt paremmin kun lapset jo muuttaneet pois kotoa. Minulla ei ole mitään erikoisempaa kohdetta, kai se siis on eläkesäästämistä tai perillisille, jos sattuu heittämään veivin ennen kun edes pääsee eläkkeelle. Kun oma-aloitteisesti tutustuin eri vaihtoehtoihin, mitä pankit tarjoavat, niin riskinotto oli se seikka, joka on mörkö minulle ja toiseksi mahdollisten sijoitustulojen verotus. Lisäksi kun on saanut kuulla selkeistä huiputuksista ja aivan yltiöoptimistisista myyntipuheista, mitä on juurikin kohdistettu iäkkäämpiä ihmisiä kohtaan...niskakarvat nousee pystyyn! Sukanvarteen siis!

Rva Kepponen kirjoitti...

Minä olen säästellyt pienellä kuukausisummalla jo pidemmän aikaa rahastoon. Rahaston valitsin sen helppouden takia. Viime aikoina olen miettinyt, että siirtyisin "valtapankkien" tuotteista indeksirahastoihin, joiden kulut ovat selvästi pienemmät, mutta tuotot ovat olleet aivan samaa luokkaa.

Minä hilloan pieniä säästöjäni todella pahan päivän varalle ja jos sellainen ei sitten ikinä tulisikaan, niin sitten käytän ne eläkkeellä. Säästötilillä minulla on jemmarahaa yllättäviä kotiin liittyviä menoja varten. Niitä rahoja en ole vielä ajatellut ryhtyväni sijoittamaan rahastoihin.

Beate56 kirjoitti...

Olen ollut osakerahastosijoittaja ja hyvinä aikoina eri rahastoihin sijoitetut varat tuottivat ihan hyvin mutta laman tultua ne olisivat pian huvenneet miinukselle. Onneksi älysin ajoissa nostaa pois. Kannattaa hajauttaa moneen eri rahastoon ja ei kovin suuria summia yhteen. Pankithan tästäkin nettoavat, koska perivät kuluja ja siksipä näitä tyrkytetään. Laman tultua minulla oli myös säästövakuutuksessa rahaa, jolle oli luvattu 2,5% korko ja tätä korkoa pankki ei pystynyt laskemaan, vaikka ilmeisesti yritti. Näitä rahoja en ole nostanut pois.

Satu kirjoitti...

Minä en ole koskaan ollut mikään säästäjä enkä sijoittaja. Kaikki menee, mitä tulee. :-D Riittää muutenkin, että meillä on taloudessa yksi sijoittaja. Minä sijoittaisin rahat mieluumin johonkin konkreettiseen (esim. asuntoon hyvällä paikalla) kuin osakkeisiin ja rahastoihin kummallisissa maissa, mutta ukkeli on eri mieltä.

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Säästäminen ei nyt tässä elämäntilanteessa tunnu onnistuvan, vaikka tiedän kyllä hyvin mitä varten säästäisin. Purjeveneeseen ja lomamatkoihin. En osaa ajatella eläkepäiviä. Etenkin kun en voi olla varma siitä, että olen silloin edes elossa. On siis mielestäni järkevämpää käyttää mahdolliset säästöt heti:).

Matkatar kirjoitti...

Anja: Sinullahan on hurjia kokemuksia, huh, onneksi saitte omanne pois!

Tillariina: Sama minulla, sukanvarteen on tähän asti säästetty enkä tiedä vielä innostunko lähtemään varsinaisesti sijoittamaan -vähän jänskättää tosiaan kaikki tarinat mitä on kuullut yms...eikä tässä enää niin nuoriakaan olla :)

Rva Kepponen: Sinullahan on jo kivasti kokemusta ja tietoa rahastoista!

Beate56: Varmaankin saa olla koko ajan tarkkana koska kannattaa nostaa varat pois ja seurata tilannetta.

Satu: Hih, meillä on ehkä toisin päin, mies on enempi kiinteistösijoittaja ja minua vähän voisi kiinnostaa osakkeet tms, mutta luulen etten ehkä jaksa paneutua asioihin kunnolla :/ (eikä säästettävääkään liikoja ole...)

Paluumuuttajatar: Juu eläkepäiviä on vaikea ajatella vaikkei sinne mikään älytön aika enää ole. Mutta tosiaan, ei sitä tiedä elääkö edes sinne asti. Minustakin elämä pitää elää nyt eikä eläkkeellä :D

Lady of The Mess kirjoitti...

Minä säästän pariin rahastoon - olen säästänyt jo aika pitkään ja kerran olen hätäpäissäni nostanut kaikki pois - silloin, kun kurssit aikoinaan lähtivät hurjaan laskuun. Ei olisi pitänyt - kyllä ne sieltä taas nousivat;) Ja pari kertaa olen pienempiä summia sieltä nostanut johonkin isompaan akuuttiin tarpeeseen. Mutta muuten saavat olla ja kerätä korkoa tulevia (jos Luoja suo) eläkepäiviä varten - ja niihin ei ole enää aikaa kuin nelisen vuotta.
Muitakin sijoituskohteita on ja niiden kaikkien tarkoitus on turvata kohtuullinen elintaso eläkepäiviksi.

Cheri kirjoitti...

Jos on yhtään ylimääräistä rahaa, se kannattaa sijoittaa. Pankkitilin tuotto on nykyään olematon. Suurempia ongelmia ei ole liian rahan kanssa ollut, mutta olen kuitenkin maltillinen sijoittaja.

Matkatar kirjoitti...

Lady of The Mess: Vau, sinähän olet näissä asioissa jo ihan pro! Muistan kun opiskelin nuorena jonkin aikaa kauppaopistossa ja jollain tunnilla kävimme osakekauppaa ja pörssijuttuja läpi. Taisimme tehdä jotkut kuvitteelliset salkutkin, se oli aika mielenkiintoista.

Cheri: Juu eipä minullakaan säästöjen kanssa koskaan ongelmia ole ollut -aina ne tuntuvat johonkin hupenevan.

Satu V/SatunNaiselämää kirjoitti...

Mulla on normi tilin lisäksi tavoitetili. Ennen sinne meni automaattisesti säästösumma, nyt ei...laittelen itse siis välillä. Isännällä on joku sijoitusrahasto.

Matkatar kirjoitti...

Satu V: Ahaa, hyvät systeemit teilläkin! Mukavaa loppuviikkoa!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...