lauantai 11. heinäkuuta 2015

Pysähdys Haitilla

Karibian risteilymme ensimmäinen päivä kului mukavasti merellä, mutta seuraavana päivänä pysähdyimme Haitille Labadeehen. (katso nuoli alhaalla) Olimme tietenkin innoissamme ja pakkasimme uimalasit ja pyyhkeet mukaan.

Huomasimme aika pian maihin saavuttuamme, että olimme tulleet aika siistille "turistialueelle". Mitään varsinaista paikallista asutusta, putiikkeja tms ei näkynyt missään. Itse asiassa kävi selväksi, että emme muualle pääsisikään...

Löysimme pikku metsikköön tehdyn kauniin polun, jota lähdimme helteessä tutkimaan.

Ainakin sieltä löytyi kauniita poseerauspaikkoja...

Hauskoja fossiilikiviä...?
Hylätyn kahvilarakennuksen terassilta oli mukavat näköalat Karibianmerelle...harmi kun siellä ei ollut enää toimintaa:

Rannat olivat varsin kauniita -kuin postikortista.

Kuljimme ohi markkina-alueen, jossa oli erilaisia matkamuistomyymälöitä. Tavallaan olisi ollut kiva mennä tutkimaan kojuja lähempääkin, mutta kun tiesin ettei laukkuun mitään ylimääräistä mahdu, en viitsinyt mennä tuottamaan pettymystä kauppiaille. (ja itselleni kröhöm...)

Sen sijaan pysähdyimme olusille, alkoi olla jo aika kuuma. Oli kätevää käyttää baarissa Royal Caribbeanin korttia maksamiseen. Saimme sen laivalta, ja se toimi niin hyttiavaimena kuin maksukorttinakin koko risteilyn ajan. Osin jopa maissa. Vasta risteilyn loputtua Royal Caribbean veloitti kertyneet summat luottokorttitililtämme.

Olisihan Royal Caribbean myynyt juomapakettejakin, mutta päätimme ettemme tarvitse sellaista vähäisen alkoholinkäytön vuoksi. Ne harvat oluet tai viinilasilliset maksoimme siis kortilla.

Paikoin rannalle oli istutettu ihania kukkia -tämäkin pensas oli ihan mieletön -erivärisiä kukkia samassa pensaassa! Ja jos katsot tarkemmin, isompien terälehtien keskellä on vielä pieniä valkoisia kukkia!

"Tules jo sieltä biitsille kukkien kimpusta!"
Maihin oli matkanjärjestäjän toimesta keksitty maksullista ohjelmaa, mm vesipuisto, pikku risteilyjä yms. Tämä vaijeriliuku näytti tosi hauskalta, se liukui kukkulalta alas rannalle aika pitkän matkan. Hinta vain oli turhan suolainen meille budjettimatkalaisille...n. 100 dollaria per napa pain minuutin liu´usta -no tänks!

...joten tyydyimme jälleen poseeraamaan kauniilla paikoilla

Aika pian kierrettyämme rajatun alueen menimme laivayhtiön meille varaamalle lounaalle. Oli niin kuuma, että päätimme syödä pelkkiä hedelmiä, ja ne olivatkin herkullisia! (seuraavana päivänä oli vain maha molemmilla pikkuisen sekaisin...)

Tottakai meille oli järjestetty letkeää elävää musiikkia...!
Lounaan jälkeen päätimme mennä uimaan. Vaan eipä onnistunutkaan siltä rannalta jonka satuimme valkkaamaan. Pohja oli täynnä rosoisia kiviä ja koralleja. Vesi oli kyllä älyttömän lämmintä ja ihanaa, mutta ei vaan päässyt uimaan, sen verran sattui jalkapohjiin.

Helteestä läkähtyneinä emme jaksaneet kävellä enää alueen toiseen päähän etsimään parempaa rantaa. Jäimme palmun alle vähäksi aikaa huilimaan (minulla oli massu jo vähän palanut, joten yritin vältellä aurinkoa) ja palasimme ilmastoituun laivaan ja viileään suihkuun...

Olimme itse asiassa aika pettyneitä tähän pysähdykseen. Niin eksoottiselta kuin Haiti kuulostaakin, tällä rajatulla alueella ei ollut mitään tekemistä autenttisen Haitin kanssa. Mutta ehkä asia oli järjestetty turistien parhaaksi, onhan Haiti yksi maailman köyhimpiä valtioita ja varmasti siellä leviää edelleen tauteja 2010 tapahtuneen maanjäristyksen vuoksi.

***

Tosin nyt kun täältä sateisesta ja koleasta Suomen kesästä käsin näitä Haitin päivän kuviani katselen, tuntuu että voisin mielelläni tästä tuonne pariksi päiväksi mennäkin aurinkoon, palmuja halailemaan ja etsimään sitä parasta uimarantaa. Vaikka ne olisivatkin täynnä muita turisteja.

Aurinkoa kaivaten,

1. Mä en ole kanssa kovin hyvää kuullut tuosta Labadeestä :( En pidä ollenkaan siitä, että turistit eristetään omalle alueelle, josta ei pääse näkemään ollenkaan paikallista elämää. Silloin paikallisetkaan ei oikein pääse hyötymään turistien rahavirrasta. Toivottavasti muut stopit oli kivempia :)

2. Luin koko tähänastisen matkakertomuksesi, jännän erilainen trippi. Haiti taitaa olla niin vaarallinen paikka, että turistit pidetään omalla turva-alueellaan. Erityisihailua aiheuttavat kevyet kantamuksenne, pakkaaminen on taitolaji.

3. Ymmärrän fiiliksen, turistipaikathan ovat tavallaan kaikkialla samoilla kaavoilla. Ihana kyllä tuo valkoinen hiekka ja maisemat. <3

4. Oi, millä ihanalla matkalla olet ollut! Haaveeni on jonain päivänä käydä Karibian risteilyllä.

5. Ihania kuvia! Onhan tuo tosiaan tavallaan ymmärrettävää, toisaalta tylsää, että ei pääse tutustumaan aitoon Haitiin... Ja kyllä noissa maisemissa olisi varmaan ollut ihana pulahtaa uimaan; harmi, että ranta ei sitten ollutkaan jalkaystävällinen.

6. Elina: Totta, mielellään sitä olisi käynyt vaikka paikallisessa baarissa tai kahvilassa ja siten tukenut haitilaisia. Ymmärrettävää että laivayhtiö ei tietty voi ottaa vastuuta jos jotain tapahtuu...

Cheri: Juu niin mekin ajattelimme, vaarallinen turisteille.

Tiia: Kyllähän valkoinen hiekka oli ihanaa ja tuntui upealta jalkapohjissa.

Satu Kukkaiselämää: Juu olimme muutama viikko sitten Floridassa ja kohokohta oli juuri tämä risteily, suosittelen!

Menninkäinen: Kiitos! Uimaan pääsimme lopulta laivalla -vaikka altaalla se on toki paljon tylsempää. Toki kävimme matkalla meressäkin uiskentelemassa, aikaa meillä oli! :)

7. Valitettavasti se taitaa vähän olla niinkin, että moni turisti etsiikin vaan sitä turistikulissia? Näin ollen isot matkanjärjestäjät vastaavat vain kysyntään. Sen tähden emme ole oikein olleet valmismatkojen käyttäjiä, vaan tehneet reissut omalla järjestelyllä. Kaikki kuitenkin näytti hyvälle ja tuollainen laivapaketti kirjakassin kanssa tuntuisi sangen LOMALLE. Ehkä sitten joskus...

8. Ihanat maisemat tuolla on joka tapauksessa! Ja kieltämättä olisi kiva päästä takaisin lämpöiseen, kun tää kesä on sitä sun tätä.:)

9. Pepi: :) Kyllähän palmuissa ja hiekkarannoilla silmä lepää itse kullakin...

Harakka: Kyllähän luonto siellä kaunista oli, sen mitä näimme :)

Paluumuuttajatar: Juu sitä ihmettelimme, moni tuntui olevan kovasti mielissään tähän turistijärjestelyyn. Meille se oli kauhistus, olemme enemmän omatoimimatkailijoita mekin. Ja haluamme nähdä paikallista elämää ja kulttuuria!

Taina K: Niimpä... :)

10. Ihania matkakuvia ooh! Jos jää matkakuume liian kovaksi reissun jälkeen, niin tuota Bougainvillea, Ihmekäynnöstä, saa nykyään ruukuista myös Suomessa!! Meillä on omalla pihalla yksi pensas ja kukkii kauniisti kesällä. Talveksi laitetaan varastoon talvehtimaan viileään ja kesällä viedään taas ulos aurinkoon!

11. Meillekin omatoimimatkailu on huomattavasti tutumpaa kuin järjestetyt reissut, mutta vastaavalle risteilylle lähtisin enemmän kuin mielelläni! Ja tiedän jo nyt, että lapset rakastaisivat tuota laivaa, heille jo Ruotsinlaiva on tosi luksusta :D

12. Nauratti nuo viimeiset lauseesi, sillä samaa mietin postaustasi lukiessani ja kuvia katsellessa. Turistirysästä viis, jos hetken saisi tuollaisessa lämmössä ja auringossa oleskella ;)